torstai 24. huhtikuuta 2014

Kiireenkesytystalkoot pelaamalla?

Vuosi sitten olin tuskin kuullut pelillistämisestä. Olin kyllä kehittänyt kiireenkesytyskonseptiin pelillisiä elementtejä yhdessä kollegojeni kanssa. Vertauskuvalliseen taloon oli kaavailtu lautapeliä ja jollain tavoin sovellettukin jo vuosia sitten. Erilaiset kiirehtijät tulivat tutuiksi nettikysymysten avulla ja omien avainkysymysten tunnistaminen ohjasi sähköisessä ympäristössä itselle ajankohtaisen teeman äärelle etsimään oman muutoksen mikroaskelia. Virkkusen Kirsin kanssa kirjoitimme itsensä kehittämisen ideoita tarjoavan kirjan Tuumasta toimeen. Muutospeli. Kaikki nämä ovat jo aineksia innostavan oppimismenetelmän kehittämiselle yhteen aikamme suurimmista haasteista. Olisikohan nyt aika viedä ideoita eteenpäin ja palkata pelintekemisen ammattilaisia? Hyödyntää talometaforan voima ja muut oivalluksia tuottavat konseptin elementit? Paljon siitä, mitä tarvitaan, on jo olemassa ja hyväksi havaittu, mutta se on hyödynnettävä uudella, luovalla tavalla ja laajemmin. Vietävä sopivaan ympäristöön ja löydettävä uusia graafisia elementtejä. Mietittävä palkintoja ja palautteita valinnoista pelaajille niin, että he näkevät pelistä olevan hyötyä. Tai että yhteisöt onnistuvat mestaroimaan toimivampia malleja innostavissa kiireenkesytystalkoissa.

Peleistä on nyt tullut ISO juttu. Monet motivaatio- ym.tutkimukset osoittavat, miksi pelit toimivat ja vastaavat ajan tarpeisiin. Esimiehistäkin koulutetaan pelinohjaajia. Eilisessä tietotyön pelillistämisen seminaarissa kuulin, että pelit ovat suurin flown siivittäjä. Hyväksyn tuon muodossa suuri vaikkei superlatiivi totta olisikaan. Lauri Järvilehdon sanoin käynnissä on Hauskan oppimisen vallankumous. Pelit lisäävät sisäistä motivaatiota ja  pakottavat osallistumaan. Ne auttavat keskittymään, tekemään korjausliikkeitä ja oikeita valintoja. Ne ovat koukuttavia ja tuottavat onnistumisen kokemuksia. Niiden avulla tylsänkin työn voi muuttaa hauskaksi. 


Kiireenkesyttäjien talossa on kiehtova oivallusympäristö meille kaikille. Siellä voi piipahtaa kirkastamassa tavoitetta tai tunnistamassa toimivampia rooleja palaverikäytäntöjen kehittämiseen. Tai yhteisö voi käynnistää ruohonjuurivallankumouksen siitä, miten hommat voidaan hoitaa fiksummin keskittymällä oikeisiin asioihin uusin luovin keinoin. Millaisessa roolissa sinä haluaisit olla kiireenkesytyksen pelivallankumouksessa? Jos olet mukana suorittamassa kiireenkesytyksen ammattitutkintoa, pääset mukaan yhteisille inspiraatiotulille.  Jos työn ja omien toimintatapojen kehittäminen pelaamalla kiinnostaa sinua, kuulemme mielellämme toiveistasi ja tarpeistasi kehitysprosessimme innoitukseksi. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti